fredag 15 maj 2009

soffan

när jag och min
ateljévän
precis hade flyttat in ateljén
köpte vi en soffa.
erikshjälpen
100 spänn.
den var perfekt.
grön
mjuk
och lagom stor.

vi hade den som
chillplats.
folk kom in till oss
satt i soffan
och bara
hängde.
det var fantastiskt.

inte ett färgstänk någonstans.
den var helt ren.

men lyckan var kortvarig
och när vi var
tvungna
att göra plats åt en till
i ateljén
fick den åka ut.
den stod lite försummad
ute i korridoren
i en månad.

så var det någon som undrade
om hon kunde få
köpa den.
okej, sa vi.
hon tog med soffan hem.
vi fick inga pengar.
hon stal vår fina soffa.

nu
två veckor innan vi slutar
vill hon ge tillbaka den.
vi har ingen som helst användning
för den nu.
ingen av oss kan ha den
någonstans.

"köparen" blev arg
sa något om att
värdet hade sjunkit och att
hon minsann inte
skulle betala några pengar.
hon skrek på mig.
jag skrek tillbaka.
hon skyllde på hörselnedsättning
jag kallade det idioti.

och dagens:
hon sa
jävla bitch.

sist någon sa det till mig
var jag 14
och antagligen stämde det
ganska bra då.

nu
är jag lite
skitförbannad.

Inga kommentarer: