onsdag 6 maj 2009

magtröjor

när jag var ungefär
11-12 år
sa min dåvarande bästa vän
att hon tyckte
"det var så fult med
såna där tröjor som inte täcker
hela magen om
man var fet."

det var något om att
magen hängde över byxorna
och det var
äckligt.

jag mådde dåligt i ett par
veckor.
fick för mig att
min mage hängde sådär.
över byxorna.

så jag
bestämde mig för att göra
något åt det.
ett år senare vill jag
minnas
att mamma sa
"du har blivit så fiiiiin!"
och
"jag visste väl att babyfettet
skulle försvinna
med tiden."

farfar sa
"du håller på att försvinna."

ytterligare ett år senare
hade jag inga vänner
kvar.
jag var konstig.
de sa att jag alltid var
ledsen och att
det skrämde dem.

ett äpple om dagen.
och
jag trodde allt skulle gå över.

1 kommentar:

Elin sa...

biter mig i läppen
för att undvika att gråta
och vinna tid
till att komma på något klokt att skriva.

kommer till slutsatsen
att jag är mållös.

men jag finns här
i alla fall och hoppas innerligt
att du vet
det...