torsdag 7 maj 2009

vad är konst?

anonym skrev:
"vad är konst då vendela?
enligt dig?"

parentes
det finns inget korrekt svar
på den frågan.
och egentligen har det

kanske inte
så mycket att göra med mitt inlägg.
jag var mest bara

förbannad.
eller avundsjuk på
deras självförtroenden.
slut på parentes.

jag antog
eftersom personen faktiskt
bad mig utgå
ifrån mig själv
att jag får ganska fria
händer här.


innan jag börjar
vill jag bara tillägga att min
egentliga
ståndpunkt är att konst
är det man känner sig
attraherad
hänförd
äcklad
glad
ledsen
imponerad
fundersam
eller likgiltig av.
något som får dig att känna
någonting.
med andra ord
det kan vara precis
vad som helst.

personligen tycker jag
att det där
måleriet
känns ganska förlegat.
det måste verkligen
ge mig något
för att jag ska tycka att det är bra.

men
linn fernström
gillar jag.
anders virgil dejarv
är spännande.
gunnel wåhlstrands
tuschlaveringar är fantastiska.
och jag börjar lära mig
tycka om
edward hopper.

annars kan jag tycka
att bilder blir
mer intressanta när tekniker
blandas.

jag har en förkärlek för
blyerts
kol
och grafit.
jag gillar strukturen.

vem som har ritat/målat bilden
tagit fotot
gjort installationen
sprayat på väggen
tryckt litografi
spelar inte så stor roll.

det kan vara lika mycket konst
utan att personen
tragglat sig igenom en utbildning
på mejan
eller konstfack
eller valand.

fast
vad vet jag?

konst
borde vara ett fint ord
men för mig
har det blivit lite grått
lite trist.
ändå kan jag inte tänka mig
att leva utan den.

vad tilltalar dig?
för egentligen
är det ju
precis så enkelt.


Inga kommentarer: