lördag 21 november 2009

hjärtat


det här med
hjärtarytmier är
en obehaglig grej.

inte nödvändigtvis
farligt
men det känns
inte så bra.

har haft dem sen
jag var sexton.
minns att jag inte tänkte
någonting
när doktorn berättade
varför.
att jag ryckte
på axlarna.

att allt som kom ut
ur hans mun
var förklaringar på
hur korkad
jag var.
hur jag förstört
mitt liv
och hjärta
och att det var
försent
och jag måste
komma på kontroll
då och då.

så mitt lilla hjärta
hoppar över slag
för att sedan
springa iväg
snabbtsnabbtsnabbt.

ibland gör det
ont.
ibland hinner det
knappt
hämta sig
innan det slutar slå
igen.

som om det ville
rymma.
luras.
(nudörduhörrö)
som någon slags
hämnd.
för allt jag utsatt
det för.
hjärtat som strejkar.

tror det gör så
på alla
egentligen.
men ganska sällan.

gnällhjärta.
pubbehjärta.
sluta inte slå.


1 kommentar:

Anonym sa...

åh, vackra. varför har du arytmier? vad hände? var du sjuk?sånt kan väl vara jättefarligt?