onsdag 2 februari 2011

p

han sa alltid att
jag pratade
för mycket
om poesi.

att jag var

besatt.


han sa att han

föraktade poesi.

på något sätt
fick det mig
att känna

skuld.
skam.

nu vet jag
varför.

han trodde
att jag
refererade
till honom

som poesi.

att det var han
som
skrev så att jag
blev knäsvag.

att det var honom

jag var besatt av.

hur kunde han tro det?

vad han inte visste var
att man inte
kan
överföra något
så stort
som poesi
på en annan människa.
ingen människa
kan
vara det där.

han förstod inte

när jag i mina brev

lånade från de
som sa
allt
bättre.


när jag skrev några rader

från lorca
måste han ha trott

att det var mina egna.

och genast.

"jag föraktar poesi.

jag sysslar inte
med sånt."

tror inte det handlade

om förakt.
mest om oförstående.
det gör mig
ledsen.

poesi är inte fult.

att genom oförstående
och spelat förakt

framställa det som

något ovärdigt.
det är fult.

och numera
gör det där lilla
p-ordet
ont i mig.

Inga kommentarer: