fredag 29 januari 2010

klippångest

idag har jag varit
hos frisören.

antar att jag inte berättat
om min lilla
frisörfobi.
den är inte nådig.

jag har i allmänhet
ganska svårt
för att lämna över kontrollen
till någon annan.
är så rädd för att allt
ska bli fel.

vanligtvis är jag också
lite rädd för att
säga ifrån.
den kombon
alltså kontrollbehov
plus
rädsla för att säga ifrån
gör inte för ett
ultimat frisörbesök.

jag måste alltid välja
mellan att vara
kontrollerande arga tjejen
och mesen som bara
säger att allt är bra.

idag var jag kontrollerande
tjejen.
tror till och med att
jag skrämde tjejen lite.

jag: du klipper inte EN MILLIMETER
mer än nödvändigt, okej?
frisörtjej: nej nej jag lovar verkligen du bestämmer!


vet ju att jag borde ha
gått till min härliga
tantfrisör i majorna.
hon är den bästa jag vet.
man blir inte bara
klippt där.
man blir lycklig.
lilla exentriska finfrisören
billan.

Inga kommentarer: