måndag 7 juni 2010

i himlen

hittade en lapp
i ett gammalt fotoalbum
som mamma skrivit
för många år sen.

vad vendela nio år
tror händer
när man dör:

"först så går man genom
en jättelång tunnel ungefär
som den man åker igenom
när man ska in till stan
fast med massa ljus längs med
vägen.

sen kommer man att komma
till ett litet runt rum och där
står en pytteliten ängel vid en
dörröppning och en pytteliten jävel
vid en annan dörröppning.
där ängeln står finns en rulltrappa
som går uppåt.
där jäveln står finns en rulltrappa
som går neråt.

men tar man rulltrappan som
går uppåt så kommer man egentligen
till helvetet för den vänder och går
neråt och den andra som ser ut att
gå neråt vänder och går uppåt.

tar man den som går neråt
så kommer man till himlen
och där får man ställa sig i kön
för det är en lång kö fram till
guden som sitter i en jättefin
stol och skriver upp saker.
och när man kommer fram till
guden så får man säga vad
man vill bli i nästa liv.
jag vill bli en katt.
då blåser guden en såpbubbla
på en så att man hamnar
mitt i bubblan och sen
åker man ner till jorden igen
som en katt kanske.
och när man kommer ner
till jorden spricker bubblan
och man är en katt.

jag vet inte vad som händer
om man kommer till helvetet
för dit vill jag inte."

jag var ett himla
roligt barn.

Inga kommentarer: